Wodne połączenie Mazur z Bałtykiem – Kanał Mazurski

Wodne połączenie Mazur z Bałtykiem – Kanał Mazurski

Kto by pomyślał, że można połączyć ląd z morzem. Okazuje się, że można. To właśnie zrobili budowniczy na Mazurach, Wybudowali kanał, którym połączyli tę piękną krainę wraz z Bałtykiem. Pierwszy projekt budowy owego kanału datuje się w historii na lata 1862 – 1864. Jak to zwykle bywa kilkakrotnie je modyfikowano. Kanał ten wybudowano nie dla zwiedzających, jednak po to, aby odprowadzić nadmiar wody z Wielkich Jezior Mazurskich poprzez rzekę Pregołę aż do samego Bałtyku. Ważne też było dla budowniczych, aby ową wodę wykorzystać w celu wytworzenia energii wodnej, która napędzała wielkie siłownie wodne, dzięki czemu osuszały one okoliczne mazurskie łąki (około 17 hektarów ziemi). W kolejnych latach funkcja energetyczna nie miała już takiego znaczenia. Kanał wykorzystywano do transportu drewna, betonu oraz w celach turystycznych. Jeżeli chodzi o sam kanał, to jego długość, mierząc od miejscowości Mamerki do rzeki Łyny, która znajduje się na obwodzie kaliningradzkim, wynosi 51 kilometrów. Na terenie samej Polski długość owego kanału wynosi 22 km. Kanał nie był wcale tanią inwestycją, ponieważ z powodu różnicy poziomów rzeki i jeziora Mamry, koszt budowy 1 kilometra wynosił 800 tysięcy ówczesnych marek niemieckich. Na kanale odnajdziemy 10 śluz oraz 2 jazy walcowo – ruchowe. Konstrukcja kanałów ma formę betonową o ręcznym napędzie.